ТЕОРЕТИЧНІ ТА ПРАКТИЧНІ АСПЕКТИ ФОРМУВАННЯ РИТОРИЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ІСТОРИКІВ-ЕКСКУРСОВОДІВ
PDF

Ключові слова

історик-екскурсовод
комунікативний етап
контрольно-рефлексійний етап
підготовчий етап
риторична діяльність
риторична компетентність
риторична культура
риторичні вміння
'

Як цитувати

Chuieshkova, O. . (2024). ТЕОРЕТИЧНІ ТА ПРАКТИЧНІ АСПЕКТИ ФОРМУВАННЯ РИТОРИЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ІСТОРИКІВ-ЕКСКУРСОВОДІВ. Проблеми інженерно-педагогічної освіти, (82). вилучено із https://jped.uipa.edu.ua/index.php/JPED/article/view/591

Анотація

Статтю присвячено вивченню риторичної компетентності як ключового складника
професіоналізму майбутніх істориків-екскурсоводів, розглянуто етапи її формування, їхнє змістове
наповнення. Зʼясовано дефініції базових термінів «риторика», «красномовство», «ораторське
мистецтво», які в контексті дослідження використано як синоніми й розтлумачено як науку
переконання засобами мови; також проаналізовано поняття «риторична культура», «риторична
діяльність», «риторичні вміння».
Запропоновано розуміння риторичної компетентності як складного комплексу риторичних
знань, практичних умінь і навичок, способів критичного та творчого мислення, який визначає
здатність майбутніх спеціалістів успішно та ефективно взаємодіяти з іншими суб’єктами спілкування,
досягати професійного та життєвого успіху. Акцентовано, що риторичну компетентність можна
вважати сформованою за умови, якщо здобувачі знатимуть наукові основи ораторського мистецтва;
методику підготовки публічного виступу; основні критерії оцінки публічного виступу; засоби
активного словесного впливу на аудиторію; умітимуть підготувати та виголосити промову,
ураховуючи всі аспекти вербальної та невербальної комунікації; враховувати склад аудиторії під час
підготовки та виголошення промови; володіти навичками спілкування з аудиторією; аналізувати
структурну побудову промови; характеризувати риторичні засоби, які були використані у промові;
оцінювати та аналізувати прослухані виступи.
Формування риторичної компетентності здобувачів-істориків, що навчаються на освітньопрофесійній програмі «Краєзнавчо-туристична робота», простежено на матеріалі вибіркової
дисципліни «Красномовство у професійній діяльності історика-екскурсовода», мета якої –
удосконалити навички ефективної професійної комунікації; виховати почуття відповідальності за
власні мовленнєві дії, мовленнєву культуру; сприяти усвідомленню риторичних основ мовлення
історика-екскурсовода. Детально розглянуто підготовчий, комунікативний та контрольнорефлексійний етапи формування риторичної компетентності.
Наголошено, що формування риторичної компетентності є необхідним і важливим складником
у підготовці здобувачів-істориків. Опанування риторичної компетентності дасть їм змогу
аргументовано доводити власну думку, переконувати, уміло володіти словом, а отже, досягти успіху
в майбутній професійній діяльності.

PDF
Creative Commons License

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Авторське право (c) 2024 Проблеми інженерно-педагогічної освіти