Анотація
Стаття присвячена розробці системного підходу до опанування «зелених» компетентностей у
закладах вищої освіти. Системний підхід, що запропонований у статті базується на Європейській
рамці компетентностей зі сталого розвитку (GreenComp), яка була розроблена Європейською
Комісією для забезпечення Європейського зеленого курсу. GreenComp є універсальною моделлю, яка
має на меті формування сталого мислення, екологічної свідомості та відповідальності на основі
консенсусного розуміння визначення того, що передбачає сталий розвиток як компетентність. У
роботі проаналізовано компетенції, з яких складається GreenComp, що об'єднані в чотири сфери та є
підґрунтям до вдосконалення освітніх програм будь-якого напрямку. Оскільки GreenComp
призначена для всіх студентів, незалежно від їхнього віку та рівня освіти, а також для будь-якого
середовища навчання - формального, неформального та інформального, у статті пропонується
інтегрувати опанування GreenComp у навчальну, виховну та наукову діяльність здобувачів вищої
освіти всіх рівнів. Запропоновано окремі освітні компоненти зі сталого розвитку на освітніх рівнях:
молодший бакалавр, бакалавр, та магістр, а також на третьому освітньо-науковому рівні – доктор
філософії. Для забезпечення ефективності та системності набутих знань та навичок пропонується
впровадити елементи навчання зі сталого розвитку у загальні та спеціальні (фахові) освітні
компоненти в рамках формальної освіти. Кожен із запропонованих освітніх компонентів поєднує
загальні цілі опанування «зелених» компетентностей та вдосконалюється з кожним рівнем освітнього
рівня, що дає змогу опанувати, закріпити та покращити набуті компетентності на кожному рівні.
Окрім освітніх компонентів, що забезпечують вивчення «зелених» компетентностей, пропонується
впровадити елементи засвоєння GreenComp у всі освітні компоненти. Як складові системного
підходу в статті запропоновано заходи неформальної та інформальної освіти, що дають змогу
формувати стале мислення в повсякденному житті та діяльності, розвивати відповідальність та
потенціал здобувачів вищої освіти у сфері забезпечення сталого розвитку.
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Авторське право (c) 2023 Проблеми інженерно-педагогічної освіти