«Особливості професійного розвитку вихователів на засадах людиноцентристського та дитиноцентристського підходів»
PDF

Ключові слова

дитиноцентриський підхід
людиноцентристський підхід
педагогічне проєктування
професійний розвиток
заклади дошкільної освіти

Як цитувати

Kharkivska , A. (2022). «Особливості професійного розвитку вихователів на засадах людиноцентристського та дитиноцентристського підходів». Проблеми інженерно-педагогічної освіти, (72). https://doi.org/10.32820/2074-8922-2021-72-124-132

Анотація

У статті автором проаналізовано особливості професійного розвитку вихователів на засадах
людиноцентристського та дитиноцентристського підходів. З’ясовано, що впровадження ідей
особистісно-розвиваючої освіти актуалізує питання про необхідність відповідності фахової
кваліфікації педагогічних працівників дошкільної освіти сучасним світовим тенденціям розвитку
вищої педагогічної освіти. Сутність поняття «компетентність», а також поняття «освітня
компетентність» визначається як оціночна категорія, яка характеризує вихователя як суб’єкта
освітньої діяльності в системі освіти та вимагає наявності професійності, педагогічних знань,
навичок, професійних позицій та установок, необхідних для активної та продуктивної професійної
діяльності. У контексті дослідження доведено, що вкрай необхідною у діяльності вихователів є
педагогічна взаємодія із дітьми дошкільного віку, яка безпосередньо відображає особливу форму
спілкування між суб’єктами освітнього процесу, тобто вихователем і дитиною. Це безпосередній контакт між вихователем і дошкільником, який впливає на формування особистості дитини, її
становлення, розвиток і виховання, поведінку, почуття й емоційний стан тощо. Автор статті зазначає,
що людиноцентристський та дитиноцентристський підходи в педагогічному проектуванні базуються
на необхідності створення умов для самовдосконалення та повноцінного розвитку всіх учасників
педагогічної взаємодії через пізнання природи людини та закономірностей їх розвитку. Відповідно
при цьому спостерігається розвиток і збагачення інтелектуальних здібностей суб’єктів освітньої
діяльності, їх творчого мислення та енергії для креативної діяльності, духовно-моральних сил,
розвиток ціннісних орієнтацій, що є основною метою прогнозованих перетворень. Доведено
актуальність використання методу педагогічного проєктування на засадах людиноцентристського
та дитиноцентристського підходів, які є основою структури проєкту, що передбачає обов’язковість
цілей і завдань, опис очікуваних результатів, ревізію наявних ресурсів тощо. Автор приходить до
висновку, що найважливішими умовами забезпечення гармонійного розвитку дошкільнят є
особистісний фаховий ріст майбутнього вихователя на засадах людиноцентристського та
дитиноцентристського підходів. Отже, основною задачею у процесі професійного становлення
вихователів дітей дошкільного віку є формування у дошкільнят життєвої компетентності, ідеалів,
цінностей, розвитку їх здібностей тощо.

https://doi.org/10.32820/2074-8922-2021-72-124-132
PDF
Creative Commons License

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Авторське право (c) 2022 Проблеми інженерно-педагогічної освіти