Анотація
Сучасна система освіти потребує перегляду її змісту для забезпечення гуманістичних та
гуманітарних вимірювань буття особистості, її соціально-духовних цінностей, діяльності в природі та
суспільстві. Сутнісна характеристика такого відображення – цілісна картина світу та людини в ньому,
у гармонії духовного та фізичного розвитку особистості, у формуванні здоров'язбережувального
стилю поведінки особистості зокрема.
У статті пропонується аналіз наявного теоретичного матеріалу та висвітлення проблемного
кола понять «здоров’я», «спосіб життя», «стиль життя» та «здоровий спосіб життя», які мають
ключове значення для подальшого дослідження.
У результаті аналізу наукових розвідок із педагогічної точки зору розглядаємо здоров'я не як
зафіксоване явище, а як розвиток суб’єктної позиції індивіда по відношенню до себе, до власного
здоров'я, що дозволяє реалізувати власний ресурсний потенціал в освітньому процесі.
Доведено, що процес здоров'язбереження людини безпосередньо залежить від якості умов, у
яких здійснюється життєдіяльність, тобто від способу життя. Під способом життя в більшості
випадків ми розуміємо стійкий, сталий у певних суспільно-екологічних умовах спосіб
життєдіяльності людини, який проявляється в нормах спілкування, поведінці, мисленні.
Сформулювано визначення поняття «здоровий спосіб життя» в широкому та вузькому
розумінні.
Проведений аналіз наукових джерел дав змогу встановити, що здоровий стиль життя слід
розуміти як систему дій і станів людини, що передбачають самотворювальну активність, по
відношенню до себе і до навколишнього світу.
Зроблено висновок, що здоров'язбережувальний стиль поведінки - це система дій і станів
людини, що характеризується певним рівнем валеологічних знань, мотиваційно-ціннісних орієнтацій,
фізичної культури, соціально-духовних цінностей, світоглядних установок та передбачають
самотворювальну активність, по відношенню до себе і до навколишнього світу засобом емоційновольових проявів в практичній підтримці фізичної, психологічної та духовної безпеки особистості та
розвиток її потенціалу.
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Авторське право (c) 2024 Проблеми інженерно-педагогічної освіти