Анотація
У статті взаємовідвідування і взаємоспостереження розглядається як ефективна форма
професійного розвитку і становлення викладачів вищої школи. Як приклад наводиться досвід США
та Великої Британії. При визначенні поняття «професійний розвиток» аналізуються праці
американських і британських педагогів, які вживають різні дефініції: «професійний розвиток»,
«кар’єрний розвиток», «підвищення кваліфікації» тощо.
Зазначається, що професійний розвиток зазвичай розглядається як процес, що спрямований на
підвищення кваліфікації шляхом формального або неформального навчання. Професійний розвиток має бути пов’язаний із потребами самої особистості та відповідати ситуації, що склалася в
суспільстві та освіті.
Автори підкреслюють, що взаємоспостереження та взаємооцінювання як форми професійного
розвитку викладачів вищої школи все частіше використовуються в закладах вищої освіти США та
Великої Британії, отримуючи підтримку від організацій, що займаються питаннями підвищення
якості навчання та викладання у вищій школі
У роботі наголошується, що взаємоспостереження – це не контроль чи критичне оцінювання
викладацької діяльності педагогів. Воно розглядається саме як система підтримки та засіб
професійного розвитку професорсько-викладацького складу.
Проаналізовані переваги взаємоспостереження як для тих викладачів, які є спостерігачами, так
і для тих, заняття яких відвідують.
Автори зазначають, що виділяють формуюче (розвиваюче) та підсумкове (для вирішення
кадрових питань) взаємоспостереження.
У процесі взаємоспостереження можна виділити три етапи: підготовчий (інструктаж),
спостереження як таке, або відвідування заняття, і заключний (зворотній зв’язок та аналіз). У статті
детально аналізуються всі зазначені етапи, підкреслюється важливість кожного з них. Особливо
виділяється зворотний зв'язок, без якого неможливо досягти ефективності взаємовідвідування.
Як приклад наводяться рекомендації щодо відвідування, спостереження й аналізу заняття в
процесі взаємовідвідування університету Кіле та Центру ефективного навчання та викладання
університету штату Північна Кароліна.
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Авторське право (c) 2024 Проблеми інженерно-педагогічної освіти