РОЛЬ МОТИВАЦІЇ У ФОРМУВАННІ САМОСТІЙНОЇ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ
PDF

Ключові слова

самостійна навчальна діяльність
мотивація
теорії мотивації
самостійність
методи стимулювання мотивації
універсальний дизайн навчання

Як цитувати

Briukhanova, N. ., Hres, L., & Zamchiy, S. (2024). РОЛЬ МОТИВАЦІЇ У ФОРМУВАННІ САМОСТІЙНОЇ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ . Проблеми інженерно-педагогічної освіти, 81. вилучено із https://jped.uipa.edu.ua/index.php/JPED/article/view/545

Анотація

У статті розглянуто важливість мотивації у формуванні самостійної навчальної діяльності
здобувачів освіти, що сприяє модернізації навчального процесу. Доведено, що формування пізнавальної
мотивації є важливим питанням в освітній практиці, оскільки вона визначає результати навчання.
Проаналізовано різноманітні аспекти мотивації, які впливають на здатність здобувачів освіти
до самостійного навчання. У статті наведені та проаналізовані різноманітні визначення поняття
«мотивація», розглянуті найбільш поширені у світовій практиці теорії мотивації та психології
навчання (теорія самоефективності, теорія самовизначення, теорія фіксованого та зростаючого
мислення, теорія досягнення мотивації, теорія ієрархії потреб), а також результати психологопедагогічних досліджень українських науковців.
Охарактеризовані такі типи мотивації, як зовнішня та внутрішня, доведено їх вплив на
самостійну навчальну діяльність здобувачів освіти, а також залежність впливу від індивідуальних
особливостей здобувачів освіти.
Показано взаємозв’язок між універсальним дизайном навчання, що передбачає створення
навчального середовища, яке враховує різноманітність потреб та можливостей здобувачів освіти, та
мотивацією навчальної діяльності здобувачів освіти. Охарактеризовано основні принципи
універсального дизайну навчання. Зазначено, що поєднання універсального дизайну навчання та
підтримки мотивації навчальної діяльності сприяє покращенню якості навчання та досягненню
кращих результатів здобувачів освіти.
Наведені приклади самостійної навчальної діяльності здобувачів освіти в закладі вищої освіти.
Зазначено, що здійснення самостійної навчальної діяльності залежить від самостійності в навчанні,
основні аспекти та важливість якої охарактеризовано в статті.
Визначені та охарактеризовані різні фактори, які можуть впливати та взаємодіяти один з одним
у процесі формування самостійності учнів, а також змінювати чи вдосконалювати їхні навички та
вміння в цьому напрямку.
Встановлено, що ключову роль у формуванні самостійної навчальної діяльності здобувачів освіти
відіграє мотивація, оскільки вона стимулює до активності, пошуку знань і самовдосконалення. Визначений
взаємозв'язок між мотивацією та самостійною навчальною діяльністю, способи впливу один на одного.
Охарактеризовані методи, що використовуються для стимулювання мотивації здобувачів освіти
та підвищення рівня їхньої самостійності в навчанні (створення цікавого навчального середовища,
стимулювання внутрішньої мотивації, підтримка індивідуальних потреб, створення мети та
напрямку, підтримка самооцінки та саморефлексії, використання позитивного підкріплення).

PDF
Creative Commons License

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Авторське право (c) 2024 Проблеми інженерно-педагогічної освіти