СТРУКТУРА РОЗВИТКУ КОМУНІКАТИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ ІЗ ПСИХОЛОГІЇ
PDF

Ключові слова

комунікативна компетентність
майбутній фахівець із психології
структура
компонент
розвиток

Як цитувати

Shkurko , A. (2024). СТРУКТУРА РОЗВИТКУ КОМУНІКАТИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ ІЗ ПСИХОЛОГІЇ . Проблеми інженерно-педагогічної освіти, 79. вилучено із https://jped.uipa.edu.ua/index.php/JPED/article/view/532

Анотація

У статті здійснено аналіз структур комунікативної компетентності майбутніх фахівців
із психології різних науковців. Автор дійшов висновку про відсутність чіткої структури, яка б
ураховувала специфіку професійної діяльності фахівців із психології та сприяла б повноцінному
розвитку їх комунікативної компетентності. З’ясовано, що розвиток комунікативної компетентності
майбутніх фахівців із психології передбачає розвиток як особистісних якостей, так і професійних,
а сам процес має реалізовуватися в єдності теоретичної підготовки щодо норм і культури спілкування
та практичної – уміння застосовувати знання, вміння, добирати необхідні дієві технології та методики
під час живого спілкування з будь-яким співрозмовником. Із метою уточнення змісту структури
розвитку комунікативної компетентності майбутніх фахівців із психології, було здійснено
опитування психологів, які працюють за фахом, та науково-педагогічних працівників закладів вищої
освіти. Експерти виокремили компетенції, які обов’язково, на їх думку, повинні набути майбутні
фахівці з психології. Результатом цього опитування стало визначення ключових компетенцій:
мотиваційно-ціннісна, конфліктна, регулятивна, прогностична, рефлексивна, гностична, оціночна,
перцептивна. Висвітлено авторську структуру розвитку комунікативної компетентності майбутніх
фахівців із психології, яка складається із чотирьох компонентів та відповідних компетенції. До
соціально-вольового компоненту автор відносить регулятивну й перцептивну компетенції, що
спрямовані на формування навичок контролю у процесі спілкування. До інтегративно-діяльнісного
компоненту – технологічну, конфліктну та прогностичну компетенції, які забезпечать можливість
застосовувати різні методики та технології задля вирішення конфліктів та проблем шляхом
комунікації. За когнітивно-мотиваційним компонентом передбачено розвиток мотиваційно-ціннісної
та гностичної компетенції, що дозволяють підтримувати мотивацію до процесу розвитку
комунікативної компетентності. Рефлексивна та мовленнєва компетенції знаходять відображення в
комунікативно-рефлексивному компоненті структури. Єдність структурних компонентів дозволить
забезпечити всебічний розвиток майбутніх фахівців із психології як кваліфікованих спеціалістів із
високим рівнем розвитку комунікативної компетентності.

PDF
Creative Commons License

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Авторське право (c) 2024 Проблеми інженерно-педагогічної освіти