Анотація
Стаття присвячена дослідженню сучасних підходів до удосконалення змісту інженернопедагогічної освіти в контексті реформування системи професійної (професійно-технічної) освіти та
формування національної системи кваліфікацій. Доведено, що однією з ключових проблем є
невідповідність змісту та якості вищої освіти взагалі (та професійної освіти зокрема) актуальним
потребам суспільства та національної економіки, міжнародного ринку праці. Негативний вплив
мають також неузгодженість термінології та нормативно-правових документів, зокрема освітніх і
професійних стандартів, Національної рамки кваліфікацій, класифікатора професій та міжнародних
нормативних документів.
Розглянута структура системи П(ПТ)О за даними реєстру суб’єктів освітньої діяльності ЄДЕБО
відповідно до якої визначено відсоткове співвідношення комунальних, державних та приватних
закладів освіти; визначені основні напрями реформування системи професійної (професійно-технічної)
освіти: ефективне управління та фінансування, відповідність змісту і якості освіти потребам ринку
праці; державно-приватне партнерство. Розкритий змістовний компонент впровадженої Програми
«EU4Skills: Кращі навички для сучасної України» для підтримки реформи П(ПТ)О.
Представлений тісний двосторонні зв’язок між системами інженерно-педагогічної освіти та
професійної (професійно-технічної) освіти, а саме: інженерно-педагогічна освіта впливає на якість
підготовки робітничих кадрів (через випускників) та ефективне функціонування системи П(ПТ)О,
разом з тим, вона залежить від вимог освітнього процесу в системі П(ПТ)О і має постійно коригувати
підготовку випускників відповідно до її запитів. Здійснений аналіз професійних та освітніх
стандартів для підготовки фахівців робітничих професій та розглянуті вимоги щодо розробки
стандартів інженерно-педагогічної освіти.
Запропоновані шляхи удосконалення вітчизняної системи підготовки з урахуванням стратегії
розвитку освіти в Україні. Доведено необхідність створення цілісної національної системи
кваліфікацій для інтеграції діяльності у сфері присвоєння, підтвердження, визнання кваліфікацій між
суб’єктами освітньої діяльності та стейкхолдерами.
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Авторське право (c) 2024 Проблеми інженерно-педагогічної освіти