ПІЗНАВАЛЬНА САМОСТІЙНІСТЬ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ В КОНТЕКСТІ ІСТОРИКО-ПЕДАГОГІЧНОГО АНАЛІЗУ
PDF

Ключові слова

пізнавальна самостійність
історико-педагогічний аналіз
інтегративна якість особистості
пізнавальна діяльність
пізнавальна активність
пізнавальні здібності

Як цитувати

Kondrashkin , M. Y. (2024). ПІЗНАВАЛЬНА САМОСТІЙНІСТЬ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ В КОНТЕКСТІ ІСТОРИКО-ПЕДАГОГІЧНОГО АНАЛІЗУ. Проблеми інженерно-педагогічної освіти, 79. вилучено із https://jped.uipa.edu.ua/index.php/JPED/article/view/525

Анотація

У статті розглянуто пізнавальну самостійність як вищу форму активності та свідомості
здобувачів освіти в процесі навчання, їх готовність до самостійної пізнавальної діяльності в
подальшому професійному житті в різних сферах виробництва.
Здійснено історико-педагогічний аналіз появи та становлення поняття «пізнавальна
самостійність» як окремого феномену педагогічної науки, на основі аналізу філософської,
термінологічної, психолого-педагогічної літератури та наукових праць. Визначені особливості в
становленні поняття «пізнавальна самостійність» на кожному історичному етапі, проведена
порівняльна характеристика розвитку пізнавальної самостійності у вітчизняній та зарубіжній
педагогіці.
Окреслені спільні та відмінні особливості у визначені поняття «пізнавальна самостійність» на
кожному історичному етапі його розвитку, визначені та охарактеризовані обов’язкові чинники
розвитку пізнавальної самостійності, такі як інтерес, ініціативність та наполегливість.
Зазначено, що поняття «пізнавальна самостійність» у сучасному контексті розглядається як
багатоаспектне особистісне утворення, що виражається в потребі здійснювати особистістю нові дії
для отримання нових знань через пізнавальну діяльність, вмінні синтезувати пізнавальні мотиви та
способи самостійної поведінки, у саморегуляції пізнавальної діяльності.
Погляди науковців, що визначають пізнавальну самостійність як інтегративну динамічну якість
особистості, яка потребує системного підходу до її аналізу, а також їх аргументовані докази стосовно
того, що пізнавальна самостійність може бути оптимальною тільки за умови її ініціювання з боку
педагогів.
Охарактеризовані вимоги до організації освітнього процесу, дотримання яких дозволить
здійснити формування пізнавальної самостійності у здобувачів освіти в процесі навчання:
збільшення завдань для самостійної роботи, включення творчих навчальних завдань у навчальний
процес, створення проблемних ситуацій, використання творчих і дослідницьких методів навчання,
реалізація принципів педагогіки співпраці, формування у тих, хто навчається, умінь працювати з
різними інформаційними джерелами.
Визначено основні ознаки, на підставі яких можна стверджувати про сформованість у
здобувача освіти пізнавальної самостійності: усвідомлення важливості та необхідності самого
процесу навчання, уміння вчитися, пізнавальні здібності та здатність самостійно формування
індивідуальний стиль навчання.

PDF
Creative Commons License

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Авторське право (c) 2024 Проблеми інженерно-педагогічної освіти