ПІДВИЩЕННЯ ЯКОСТІ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМУНІКАЦІЇ ВИКЛАДАЧА ЗВО В УМОВАХ ВІДДАЛЕНОГО НАВЧАННЯ ЗАСОБАМИ ІНФОРМАЦІЙНОКОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ
pdf

Ключові слова

професійна комунікація
освітня комунікація
невербальна комунікація
віддалене навчання
онлайн-навчання
дистанційне навчання
інформаційно-комунікаційні технології

Як цитувати

Synelnyk, I. ., & Stonoha, A. . (2021). ПІДВИЩЕННЯ ЯКОСТІ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМУНІКАЦІЇ ВИКЛАДАЧА ЗВО В УМОВАХ ВІДДАЛЕНОГО НАВЧАННЯ ЗАСОБАМИ ІНФОРМАЦІЙНОКОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ. Проблеми інженерно-педагогічної освіти, (71), 79–88. https://doi.org/10.32820/2074-8922-2021-71-79-88

Анотація

Актуальність теми дослідження зумовлена нагальною потребою в трансформуванні існуючого
освітнього процесу у зв’язку з карантинними обмеженнями, спричиненими коронавірусом, шляхом
переходу на онлайн-навчання; тенденціями в освіті до вдосконалення системи онлайн-навчання та
комп’ютерних засобів комунікації; недостатньою дослідженістю віддаленого (онлайн) навчання.
Метою цієї роботи є виявлення проблем освітньої комунікації як провідного складника професійної
комунікації викладача в умовах віддаленого (онлайн) навчання, обґрунтування вибору та способів
використання інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) для розв’язання виявлених проблем. Для
досягнення мети дослідження було з’ясовано особливості професійної комунікації викладача закладів
вищої освіти (ЗВО) у віддаленому режимі навчання, обґрунтовано проблеми освітньої комунікації і
запропоновано способи їх вирішення, з’ясовано, які саме інформаційно-комунікаційні засоби придатні
для розв’язання проблеми освітньої комунікації. У ході дослідження були використані такі методи:
педагогічне спостереження, анкетування, систематизація, узагальнення. У ході дослідження були
уточнені особливості комунікації викладача у віддаленому навчанні, виявлено фактори, які найбільшою
мірою впливають на характер віддаленого (онлайн) навчання, переваги та обмеження роботи в такому
режимі навчання з точки зору його учасників, було проведено емпіричне дослідження у формі
електронного анкетування науково-педагогічних працівників та здобувачів освіти ЗВО різних типів та
форм власності. На основі результатів емпіричного дослідження було виділено головні переваги та
проблеми віддаленого навчання, а також фактори, які підвищують або знижують якість сприйняття та
засвоєння навчального матеріалу з точки зору науково-педагогічних працівників та студентів.
Основними позитивними рисами віддаленого навчання для опитаних є переваги організаційного
характеру та використання і необхідність опанування сучасних ІКТ. Основні обмеження та фактори, які
негативно впливають на сприйняття та засвоєння навчального матеріалу в умовах віддаленого
навчання, для респондентів пов’язані з ускладненням організації викладацької діяльності та освітньої
взаємодії й зниженням якості сприйняття та засвоєння навчального матеріалу. За результатами
емпіричного дослідження з’ясовано, що більшість проблем освітнього процесу обумовлена неповнотою
освітньої комунікації в онлайн-режимі. Розв’язання цих проблем запропоновано здійснити за
допомогою інформаційно-комунікаційних технологій через застосування їх спеціальних можливостей.
Перспективами подальшого дослідження є обґрунтування та розроблення технології впровадження
інформаційно-комунікаційних технологій у навчальний процес, що відбувається у віддаленому
(онлайн) форматі, та її експериментальна апробація

https://doi.org/10.32820/2074-8922-2021-71-79-88
pdf
Creative Commons License

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Авторське право (c) 2021 Проблеми інженерно-педагогічної освіти