Анотація
В статті розглянуто генезис думок стосовно визначення термінів «безперервна освіта»,
«навчання впродовж життя», «освіта дорослих». Докладно розкрито сутність навчання впродовж
життя, яке складається із навчання довжиною в життя, навчання шириною в життя та самомотивації
до навчання. На підставі розглянутих оглядів запропоновано чотири напрямки безперервної освіти:
навчання впродовж життя, освіта дорослих, неперервна професійна освіта та онлайн-курси.
Виокремлено відмінності між формальним, неформальним та інформальним навчанням.
Проаналізовано стан розвитку освіти впродовж життя в Європейському Союзі, тенденції
продовження навчання населення у віці 25-64 роки, ріст витрат країн Євросоюзу на навчання та
освіту дорослих, особливості законодавства європейських країн у сфері освіти дорослих. Досліджено
законодавчу базу України стосовно безперервної освіти. Відповідно розглянутих документів, одним з
провідних напрямів розвитку освіти дорослих є цифровізація або діджиталізація освіти. Наявність
технологій Web 2.0 має значний потенціал для підтримки зусиль з навчання впродовж життя,
дозволяючи проводити неформальне, своєчасне і повсякденне навчання. З’ясовано, що самою
сучасною, зручною та доступною формою навчання впродовж життя є навчання на онлайн-курсах.
Проведено аналіз найпопулярніших світових відкритих освітніх онлайн-платформ, тенденції
росту кількості таких платформ в період із 2016 по 2018 роки, їх користувачів та кількості онлайнкурсів, які розміщені на таких платформах. Наведено приклади українських відкритих освітніх
онлайн-платформ, які мають найбільшу кількість онлайн-курсів.
Зроблено висновки про те, що українські фахівців мають потребу у вдосконаленні своїх
професійних компетенцій, підвищенні своєї кваліфікації у зручному для них неформальному
форматі. Існує необхідність розвинення в Україні системи неформальної освіти дорослих,
орієнтованої на використання новітніх інформаційно-комунікаційних технологій, зокрема розвиток
системи онлайн-курсів.
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Авторське право (c) 2021 Проблеми інженерно-педагогічної освіти