Анотація
У статті розглянуто питання розробки та застосування структурно-логічних схем у
навчальному процесі. Проаналізовані приклади дослідження цього питання в роботах різних
науковців. Наведено визначення понять «структурно-логічна схема», ефективність, переваги та
недоліки їх використання в навчальному процесі, вимоги до їх укладання.
Визначено роль структурно-логічних схем в організації та здійсненні навчального процесу при
підготовці кваліфікованих робітників. Охарактеризована структура діяльності педагога в процесі
розробки структурно-логічних схем, наведено алгоритм побудови схем.
Обґрунтовано використання в процесі підготовки кваліфікованих робітників, зокрема в процесі
організації та здійснення виробничого навчання, інтегрованих структурно-логічних схем, які містять
поняття з різних навчальних дисциплін, логічно пов’язаних одне з одним, дозволяють наочно уявити
наявність інтеграційних зв’язків між змістом навчального матеріалу, продемонструвати ці зв’язки
учням на уроці та сформувати в них уявлення про комплексне застосування знань, отриманих при
вивченні різних навчальних дисциплін.
Упроваджено поняття «інтегрована структурно-логічна схема». Розроблено технологію створення
та використання в процесі організації виробничого навчання при підготовці майбутніх кваліфікованих
робітників автотранспортної галузі інтегрованих структурно-логічних схем. Розроблену технологію
проілюстровано на прикладі розробки інтегрованої структурно-логічної схеми для теми виробничого
навчання «Розмічувальні роботи» для підготовки слюсаря з ремонту автомобілів 2 розряду.
Визначені можливості інтегрованих структурно-логічних схем в організації та здійснення
виробничого навчання, а саме: установлення інтеграційних зв’язків між виробничим навчанням та
дисциплінами професійно-теоретичної підготовки, використання їх для розробки дидактичного
проєкту уроку та його проведення, використання їх як наочних засобів, розробка на їх основі
різноманітних засобів навчання, заміна ними зведено-тематичного плану. Запропонована в статті
технологія розробки інтегрованих структурно-логічних схем є універсальною і може бути
застосована в процесі підготовки кваліфікованих робітників інших професій.
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Авторське право (c) 2021 Проблеми інженерно-педагогічної освіти