ЦІННІСНІ ОРІЄНТАЦІЇ ТА ЇХ ЗНАЧЕННЯ ДЛЯ АКТИВІЗАЦІЇ АДАПТИВНИХ МОЖЛИВОСТЕЙ СТУДЕНТСЬКОЇ МОЛОДІ – ТЕОРЕТИЧНИЙ АСПЕКТ
pdf

Ключові слова

ціннісні орієнтації
цінності
адаптивні можливості особистості
студентська молодь

Як цитувати

Shemyhon, N. (2021). ЦІННІСНІ ОРІЄНТАЦІЇ ТА ЇХ ЗНАЧЕННЯ ДЛЯ АКТИВІЗАЦІЇ АДАПТИВНИХ МОЖЛИВОСТЕЙ СТУДЕНТСЬКОЇ МОЛОДІ – ТЕОРЕТИЧНИЙ АСПЕКТ. Проблеми інженерно-педагогічної освіти, (70). https://doi.org/10.32820/2074-8922-2021-70-39-46

Анотація

У статті розглянуто проблему сутності й структури ціннісних орієнтації та їхній вплив на
адаптивні можливості студентської молоді. Визначено, що завдяки системі цінностей складається
ціла система відношень між особистістю, соціумом та соціальною групою, до якої ця особистість
належить. Цінності й ціннісні орієнтації відіграють важливу роль у формуванні й розвитку структури
особистості, вони впливають на загальний підхід до власного світу, надають зміст і спрямованість
суспільній позиції. Студентство так само, як і соціальна група, мають як загальні життєві ціннісні
орієнтації, так і особливі ціннісні орієнтації, що формуються під час навчання, зокрема професійно
значущі ціннісні орієнтації, які характеризують здатність людини надавати цінності діяльності, якою
вона займається. У сучасних умовах система цінностей має сприяти адаптивним якостям людини, при
якій особистість здатна бути гнучкою, тобто перебудовуватися і підлаштовуватися до середовища і
водночас зберігати своє Я, свою самостійність. Крім того, на основі системи цінностей складається й
система ставлення до праці, професійного самовизначення, здатності особистості враховувати
професійний контекст, у якому вона перебуває та швидко до нього адаптуватися.
Наголошується, що, оскільки в основі ціннісних орієнтацій лежать ціннісні відносини, процес
адаптації до перманентних змін на ринку праці повинен починатися з вироблення в студентів
ціннісних орієнтацій, що базуються на такій інструментальній цінності, як цінність постійного
саморозвитку, що проявляється в діяльності – здатності навчатися та перенавчатися протягом життя.
Проведений аналіз дозволив стверджувати, що сформовані професійно-ціннісні орієнтації студента
є одним із найважливіших елементів успішної майбутньої адаптації до професійної діяльності,
оскільки вони стимулюють його професійно-особистісний розвиток, активізуючи внутрішні
механізми особистості (потреби, інтереси, мотиви, установки, відношення); відіграють стратегічну
роль у поведінці та діяльності, визначають напрями професійної діяльності; коригують діяльність
студента за допомогою оцінок, орієнтацій та установок, забезпечуючи взаємозв’язок особистісної
й предметної сторін діяльності на основі особистісної орієнтації.

https://doi.org/10.32820/2074-8922-2021-70-39-46
pdf
Creative Commons License

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Авторське право (c) 2021 Проблеми інженерно-педагогічної освіти