Психолінгвістичний аналіз комунікативної особистості курсантів
pdf (English)

Ключові слова

курсант
військовий виш
комунікативна особистість
психолінгвістичний аналіз
мовлення
абревіатура
сленг

Як цитувати

Pavlova , O. (2021). Психолінгвістичний аналіз комунікативної особистості курсантів. Проблеми інженерно-педагогічної освіти, (69), 119–125. https://doi.org/10.32820/2074-8922-2020-69-119-125

Анотація

У статті розглядається поняття комунікативна особистість курсантів з позиції психолінгвістики та
теорії комунікації. Основні параметри комунікативної особистості визначаються з урахуванням її
індивідуальних властивостей та характеристик, ступеня її комунікативних потреб, її пізнавального
досвіду й комунікативної компетентності при сприйнятті та переробленні нової інформації;
диференціальних мовлених характеристик й особливостей комунікативної поведінки цієї особи у соціумі.
Авторка виділяє три головних параметри, що визначають характер комунікативної особистості
кадетів (мотиваційний, когнітивний й функціональний); підкреслює, що важливою ланкою у
формуванні професійної комунікативної особистості є етап навчання, оскільки саме у процесі навчання
відбувається професіоналізація особистості, формуються всі необхідні професійні компетенції, норми
поведінки та ціннісні орієнтири, ідеали й внутрішні структури особистості. На цьому етапі відбувається
опанування професійною мовою, тобто формується професійна мовленнєва свідомість особистості.
Спираючись на дослідження військового дискурсу, автор розділяє два види текстів, що діють на
мовленнєву свідомість військових (мотиваційні та професійні тексти); виділяє ключові характеристики
мови кадетів. Представники військової професійної субкультури характеризуються спільністю мови,
матеріальної та духовної діяльності, традицій та звичаїв. Мова військовослужбовця будь-якої держави
включає дві ключові підсистеми, які можуть викликати труднощі у людини, яка непосвячена у це
професійне середовище: термінологія (регламентовану офіційними документами) та сленг. Обидві
підсистеми рясніють різного роду абревіатурами, оскільки відмінна риса мови військовослужбовців -
лаконічність. У статті підкреслюється, що активне звернення до абревіації при утворенні військових
термінів, у мові ділових паперів, а також масове проникнення абревіатур у комунікацію впливає також
на формування жаргонної лексики курсантів. Абревіація, таким чином, дуже широко поширена у мові
курсантів військового вишу та активно проникає з мови офіційно-ділової та наукової сфери діяльності в
комунікацію та жаргон.
У роботі зроблені висновки, що знання вищевказаних особливостей мови кадетів може надати
значну допомогу у вивченні мовленої свідомості цієї професійної групи. Структурна цілісність
комунікативної особистості надає змогу розглядати кадетів у навчанні з точки зору їх готовності
здійснювати комунікацію як єдність мовленої системи та комунікативної ситуації.

https://doi.org/10.32820/2074-8922-2020-69-119-125
pdf (English)
Creative Commons License

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Авторське право (c) 2020 Проблеми інженерно-педагогічної освіти