ІНФОРМАЦІЙНА ГРАМОТНІСТЬ ЯК СКЛАДОВИЙ ЕЛЕМЕНТ ІНФОРМАЦІЙНОЇ КУЛЬТУРИ МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ
pdf

Ключові слова

культура
інформаційна грамотність
інформаційна культура
інформаційна етика
фреймворк цифрових компетенцій
компоненти інформаційної грамотності
майбутній педагог

Як цитувати

Akimova О. ., & Kupina, O. . (2021). ІНФОРМАЦІЙНА ГРАМОТНІСТЬ ЯК СКЛАДОВИЙ ЕЛЕМЕНТ ІНФОРМАЦІЙНОЇ КУЛЬТУРИ МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ. Проблеми інженерно-педагогічної освіти, (69), 52–60. https://doi.org/10.32820/2074-8922-2020-69-52-60

Анотація

У статті характеризується поняття «культура» як полісемантична категорія, виходячи з
численних теоретико-методологічних підходів до розуміння змісту та багатоманітності галузей
знань, відповідно до яких аналізується поняття. З’ясовано, що термін «інформаційна культура»
в науковій літературі вперше було вжито Г. Воробйовим, але його власне тлумачення інформаційної
культури тоді не було сформульовано. Також автори зазначають, що в інформаційному освітньому
середовищі «культура» може розглядатися як інформаційна пам’ять та як еволюційний крок на шляху
накопичення унікального індивідуального досвіду і передавання його індивідові у формі знарядь,
засобів, знаків і текстів, різного виду дані незалежних від індивіда. Зазначається, що дослідження
змісту інформаційної культури можна здійснювати за двома основними аспектами: соціологічному та
технологічному. Соціокультурний підхід визначає рівень сформованості інформаційної культури на
основі інформаційного спілкування – форми та способи комунікативного зв’язку без особистої
присутності в режимі спілкування. Формування інформаційної культури за технологічним підходом
окреслює необхідність високого рівня знань про способи знаходити, зберігати, створювати,
поширювати й презентувати будь-яку інформацію, а також уміння вирішувати педагогічні завдання
за допомогою цифрових засобів та ґаджетів роботи з інформацією, виступаючи основою формування
інформаційної грамотності. Встановлено, що інформаційна грамотність виступає показником як
інформаційної, так і професійної культури майбутнього педагога. Наведено систему знань, умінь та
навичок, що, на думку авторів, виступають основою інформаційної грамотності майбутнього фахівця.
Відповідно до фреймворку цифрових компетенцій DigComp зазначено такі загальні компетенції:
інформаційна грамотність, спілкування та співпраця, створення цифрового контенту, безпека,
вирішення проблем. У змісті поняття «інформаційна культура» виокремлено елементи інформаційної
грамотності як складового елементу. З’ясовано компоненти інформаційної грамотності, що мають
бути сформовані в майбутніх педагогів. У статті подано виокремленні критерії сформованості
інформаційної культури майбутніх педагогів.

https://doi.org/10.32820/2074-8922-2020-69-52-60
pdf
Creative Commons License

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Авторське право (c) 2020 Проблеми інженерно-педагогічної освіти