Анотація
Стаття присвячена процесу виховання як ефективному засобу підготовки фахівців дошкільної
освіти.
З’ясовано актуальність та значення виховання цінностей, зокрема соціальних, в освітньому
процесі закладу вищої освіти. Визначено роль педагогічного оцінювання для виявлення стану
вихованості соціальних цінностей у майбутніх педагогів дошкільної освіти.
Висвітлено основні принципи педагогічного оцінювання. Акцентовано увагу на використанні під
час здійснення процедури оцінювання кваліметричного підходу, що полягає в кількісній оцінці якості
об’єкта та широко використовується для вимірювання педагогічних явищ. Наведено приклади
застосування кваліметричних моделей для визначення рівня професійної компетентності педагогічних
працівників, управлінських процесів у закладах загальної середньої освіти, професійної діяльності
педагогів із безпеки життєдіяльності.
Зроблено висновок про необхідність розроблення чітких критеріїв та показників, які підлягають
вимірюванню та відображають специфіку наукового дослідження щодо виховання майбутніх фахівців у
галузі дошкільної освіти.
Здійснено аналіз науково-педагогічної літератури щодо визначення критеріїв та показників
вихованості майбутніх педагогів. Проаналізовано сутність понять «критерій» та «показник».
Визначено, що більшість дослідників під критерієм розуміють підставу до класифікації, що виступає
засобом оцінки педагогічних явищ, певною ознакою, а показник тлумачать як характеристику певного
критерію, яку можна безпосередньо виміряти.
На основі огляду науково-педагогічної літератури запропоновано критерії та показники
вихованості соціальних цінностей у майбутній педагогів дошкільної освіти, серед яких – мотиваційноорієнтовний (мотивація виховання власних соціальних цінностей; розуміння необхідності виховання
соціальних цінностей для майбутніх педагогів дошкільної освіти; умотивованість майбутніх педагогів
дошкільної освіти до вихованості соціальних цінностей (добро, правда, справедливість); професійнокогнітивний (наявність знань про соціальні цінності та уміння проявляти їх у життєвих та педагогічних
ситуаціях; володіння знаннями про зміст, структуру соціальні цінності; уміння виховувати в дітей
дошкільного віку соціальні цінності); рефлексивно-ціннісний (прагнення до самовиховання соціальні
цінності; здійснення самоаналізу власних соціальних цінностей; здатність регулювати поведінку на
основі соціальних цінностей).