Анотація
Аналіз практики інтеграції знань в освітньому процесі показав роз’єднаність у викладанні
фундаментальних та професійних знань, домінування предметного підходу до змісту навчання,
невідповідність між об’єктивно наявними взаємозв’язками, між поняттями та явищами й реалізацією
цих взаємозв’язків у змісті навчання. Не реалізується проблемний тип інтеграції знань, варіативний
компонент у загальноосвітній підготовці недостатній. У змісті освіти виявлено значний обсяг знань
без конкретного призначення, що, разом із другорядними знаннями, перевантажує навчальнопізнавальний процес. Метою дослідження є аналіз рівня інтеграції знань учнів на практиці,
з’ясування причин наявних недоліків, виявлення специфіки інтеграції змісту й форм організації
навчання у закладах професійно-технічної освіти та шляхів удосконалення й розвитку освіти.
Дослідження проводилося в рамках констатувального експерименту в закладах професійно-технічної
освіти Львова протягом трьох років із застосуванням методів спостереження, опитування, аналізу
змісту педагогічної документації та результатів діяльності, педагогічного експерименту (природного і
лабораторного), методів математичної статистики й комп’ютерної обробки даних експерименту. У
статті наведено обґрунтування необхідності інтеграції знань у системі закладів професійно-технічної
освіти та її позитивний вплив на якість знань учнів, що є дієвим засобом вирішення проблеми
високоякісної фахової освіти й усунення низки труднощів у практиці роботи викладачів – активне
впровадження в навчально-виховний процес інтегративних форм навчання та інтеграція змісту
навчального матеріалу на науковій основі. Результати констатувального експерименту дають
підстави стверджувати, що інтеграція знань учнів закладів професійно-технічної освіти не має
достатнього наукового обґрунтування, у практиці інтеграції знань реалізуються різні, часто
суперечливі підходи до неї, що порушує низку принципово важливих дидактичних принципів, а
склад знань не відповідає критеріям відбору змісту навчання. Теоретичні висновки стосовно стану
інтеграції знань учнів професійно-технічної школи підтверджено результатами констатувального
експерименту, що дало змогу розробити матеріали формувального експерименту, що ґрунтуються на
часткових емпіричних гіпотезах, які випливають із часткових теоретичних гіпотез.