ТЕОРЕТИКО-ПРАВОВІ АСПЕКТИ ПРОЕКТУВАННЯ СИЛАБУСУ
pdf

Ключові слова

силабус освітнього компоненту
результати навчання
критерії оцінювання
засоби діагностики
політики курсу

Як цитувати

Varych, O. ., & Savokhina, M. . (2021). ТЕОРЕТИКО-ПРАВОВІ АСПЕКТИ ПРОЕКТУВАННЯ СИЛАБУСУ. Проблеми інженерно-педагогічної освіти, (67), 65–73. https://doi.org/10.32820/2074-8922-2020-67-65-73

Анотація

У роботі розглядаються теоретико-правові аспекти проектування силабусу як альтернативної
форми навчальної програми конкретного освітнього компоненту освітньої програми. Предметом
дослідження є проекти силабусів, а також правові норми законодавства в галузі освіти. Проведено
детальний аналіз позиції законодавця з питань невідповідності окремих положень нормативно-правових
актів у рамках однозначного вживання термінів «навчальна дисципліна» та «освітній компонент».
Запропонована уніфікована модель силабусу з урахуванням ступеня академічної свободи викладача при
формуванні його окремих елементів. У залежності від ступеня нормативності складових силабусу, автори
запропонували виокремити нормативні, відносно нормативні та творчі елементи силабусу.
Детально проаналізовано вимоги до формування навчальних планів, на базі яких формується
силабус, запропонована процедура відображення результатів навчання, закріплених в освітніх
програмах та можливі формалізовані способи підтвердження цих результатів навчання з боку студентів.
Проведено аналіз рекомендацій Університету Вашингтону та Стенфордського університету з
розробки силабусу. На базі зазначених ресурсів проведено паралелі з можливою трансформацією
запропонованих складових у локальні нормативно-правові акти українських закладів вищої освіти, їх
відповідність реаліям сучасної української вищої освіти. Найбільш детально досліджувалися саме
нормативні складові силабусу та несхожість підходів до їх формування у вітчизняних ЗВО.
Досліджувалися положення законодавчих актів, в яких закріплюється обов’язковість
наявності деяких елементів силабусу, а також можлива варіативна поведінка закладів вищої освіти в
процесі формалізації практики створення силабусів у локальні положення. Автори розглянули
Положення закладів вищої освіти, які регулюють процес розробки силабусу на предмет відповідності
викладених у них вимог нормативно-правовим актам у галузі освіти та з метою виокремлення
універсальних складових силабусу.
Автори також розглянули питання трансформації принципу студентоцентрованого навчання
та академічної доброчесності в новий нормативний документ.

https://doi.org/10.32820/2074-8922-2020-67-65-73
pdf