Анотація
У статті обґрунтовано етапи дослідження розвитку комунікативної культури майбутніх
вихователів закладів дошкільної освіти в умовах магістратури, а саме: перший етап (2017 р.) –
проаналізовано науково-педагогічну, методичну, спеціальну літературу для визначення проблеми та
понятійно-термінологічного апарату дослідження; другий етап (2017–2018 рр.) – присвячено
визначенню критеріїв, показників, рівнів розвитку комунікативної культури майбутніх вихователів
закладів дошкільної освіти в умовах магістратури; проведенню кoнcтaтувaльного етапу педагогічного
експерименту; обґрунтуванню структурно-функціональної моделі системи розвитку комунікативної
культури майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти в умовах магістратури; третій етап (2018–
2020 рр.) – проведено формувальний етап педагогічного експерименту; четвертий етап (2020 р.) –
присвячено проведенню контрольного етапу педагогічного експерименту; уточненню практичних
висновків; здійсненню літературного оформлення дисертації. Автором наведено результати дослідно-
експериментальної перевірки ефективності моделі системи розвитку комунікативної культури
майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти в умовах магістратури. Обґрунтовано, що
запровадження моделі системи підвищення комунікативної культури забезпечує позитивну динаміку
розвитку всіх її компонентів: комунікативно-рефлексивної спрямованості, комунікативної
грамотності, етики спілкування, крос-культурної взаємодії, комунікативної та організаційної
готовності. Наведено методику розрахунку результатів за одержаними даними. На основі
узагальнення результатів дослідження встановлено, що в експериментальній групі відсоток
магістрантів із високим рівнем розвитку комунікативної культури значно збільшився, а з достатнім –
значно зменшився. Це свідчить про ефективність розробленої структурно-функціональної моделі
системи розвитку комунікативної культури майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти в
умовах магістратури. Автор доходить висновку, що проведене дослідження не вичерпує всієї
різноманітності питань, пов’язаних із розвитком комунікативної культури майбутніх вихователів
закладів дошкільної освіти. Серед перспективних напрямів її подальшого розвитку автор окреслює
такі: організація ефективного управління розвитком комунікативної культури майбутніх вихователів
закладів дошкільної освіти, підвищення кваліфікації вихователів із урахуванням змін нормативно-
правового забезпечення й новітніх інформаційно-комунікаційних технологій.