ФУНКЦІЇ І КОМПЕТЕНТНОСТІ ЛЮДЕЙ ІЗ ВАДАМИ ПРИ ПІДГОТОВЦІ ДИЗАЙНЕРІВ ОДЯГУ
pdf

Ключові слова

навчання людей із вадами
компетентності
функції діяльності
функції діяльностідублінські дескриптори
дизайн одягу

Як цитувати

Riabchykov , M., Lytvyn , O., Nechipor, S., & Yehorov О. (2020). ФУНКЦІЇ І КОМПЕТЕНТНОСТІ ЛЮДЕЙ ІЗ ВАДАМИ ПРИ ПІДГОТОВЦІ ДИЗАЙНЕРІВ ОДЯГУ. Проблеми інженерно-педагогічної освіти, (66), 82–89. https://doi.org/10.32820/2074-8922-2020-66-82-89

Анотація

Доведена можливість і доцільність використання матричної структури компетентностей для
формування змісту навчання людей із вадами в процесі підготовки дизайнерів одягу. Спільне
використання Міжнародної класифікації функцій, вад і здоров’я, а також вимог стандарту вищої освіти
для спеціальності 182 «Технології легкої промисловості» дозволило сформувати систему дескрипторів,
що включають як загальні рекомендовані стандартом та Європейською комісією, так і міжнародними
нормами для людей з вадами руху. Були визначені основні функції діяльності спеціаліста в галузі легкої
промисловості і дизайну, що в загальному вигляді включають проектувальну, технологічну,
управлінську і бізнес компетентність. Для осіб із вадами до цих функцій необхідно додати додаткові,
що визначають загальні спроможності цих людей, визначених Міжнародною класифікацією функцій,
вад і здоров’я. У результаті аналізу функцій діяльності, компетентностей та дескрипторів, специфічних
для людей із вадами була сформована матриця, що визначає особливості навчання таких людей. На
відміну від відомої системи дублінських дескрипторів, пропонована матриця включає додаткові
складові, що враховують специфічні можливості для інвалідів, що визначаються, по-перше, їх
фізичною мобільністю, по-друге мобільністю спілкування. Такі дескриптори можуть включати
використання виробів і технологій для особистого переміщення і перевезення всередині приміщення і
ззовні, комунікацію з персоналом, що здійснює догляд і допомогу, базові і складні економічні
відносини, економічна самостійність для визначення компетентностей і результатів навчання відносно
фізичної мобільності. Особливості мобільності спілкування, що визначають навчання людей із вадами,
можуть включати уточнення вимог у процесі спілкування в межах формальних і неформальних
об’єднань, системи і політику соціального страхування особам, що забезпечує грошову підтримку
людям із вадами. У процесі формування системи підготовки людей із вадами активно використовується
платформа ГО Харківський кластер легкої промисловості та дизайну спільно з кафедрою Технологій і
дизайну Української інженерно педагогічної академії.

https://doi.org/10.32820/2074-8922-2020-66-82-89
pdf