ОСОБЛИВОСТІ РОБОТИ ІЗ ЗАСВОЄННЯ ЛЕКСИКИ ПІД ЧАС ВИВЧЕННЯ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ІНОЗЕМНИМИ СТУДЕНТАМИ
pdf

Ключові слова

мовна поведінка
мовленнєва діяльність
мовне середовище
термінологічна лексика
лексико-граматичні одиниці
пред'явлення лексичної одиниці
засоби засвоєння лексики: наочність
антонімія
синонімія
лексична сполучуваність
контекст

Як цитувати

Rotova, N. . (2020). ОСОБЛИВОСТІ РОБОТИ ІЗ ЗАСВОЄННЯ ЛЕКСИКИ ПІД ЧАС ВИВЧЕННЯ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ІНОЗЕМНИМИ СТУДЕНТАМИ. Проблеми інженерно-педагогічної освіти, (66), 74–81. https://doi.org/10.32820/2074-8922-2020-66-74-81

Анотація

У статті розглянуто процес роботи над засвоєнням лексики, що має виняткове значення для
формування особистості людини як активного й інтелектуально розвиненого члена суспільства,
здатного до самостійної реалізації. Основною характеристикою особистості виступає мовна
поведінка, а основним умінням – здатність спілкуватися, передусім у професійній сфері. Ця здатність
формується в результаті розвитку умінь і навичок професійного спілкування, що має становити
основу навчальної діяльності в процесі оволодіння українською мовою студентів-іноземців. Лексика
необхідна як для здійснення продуктивної мовленнєвої діяльності – говоріння та читання, так і
рецептивної – аудіювання та письмо. У залежності від етапу навчання формується словник-мінімум и
добираються відповідні вправи для семантизації й засвоєння лексики, розробляється методика
оволодіння українською лексикою.
При вивченні лексики традиційно виділяють такі етапи роботи з лексичним матеріалом: 1)
презентація лексики; 2) методичні дії, що забезпечують засвоєння іноземними студентами нової
лексики; 3) організація повторення засвоєної лексики і контроль якості засвоєння.
Провідною на всіх етапах навчання визнається комунікативна, або практична мета, яка полягає
в тому, щоб навчити студентів українській мові як засобу спілкування. Ця мета досягається через
розв'язання таких основних завдань: 1) забезпечення участі студентів-нефілологів у навчальному
процесі ЗВО, де практичне володіння мовою необхідне перш за все для слухання лекцій, читання
літератури, усних виступів на семінарських заняттях тощо; 2) підготовка студентів до широкого
спілкування в тому мовному середовищі, яке їх оточує протягом усього періоду навчання (мається на
увазі спілкування на побутові, соціально-культурні, суспільно-політичні та навчальні теми); 3)
формування вміння читати без словника літературу за фахом, а також художні твори.
Особливої уваги потребує термінологічна лексика кожної спеціальності, що означає спеціальні
наукові поняття, концепти, які формують професійне мовне середовище іноземного студента.
Термінологічна лексика виконує смислетворчу і текстотворчу функцію, а самий термін виступає як
своєрідний інтегратор тексту, що об'єднує й структурує смислові лексико-граматичні одиниці,
забезпечуючи цілісність і логічну направленість тексту.

https://doi.org/10.32820/2074-8922-2020-66-74-81
pdf