Анотація
У роботі проведено ретроспективний аналіз розвитку післядипломної освіти в пострадянському
просторі. Для розбору використано аналітико-описовий метод вивчення й узагальнення теорії та
досвіду навчання у вищих навчальних закладах, критичний аналіз наукової літератури з педагогіки та
методики навчання за темою дослідження. У роботі проведено ретроспективний аналіз розвитку
післядипломної освіти в пострадянському просторі, зокрема в таких країнах, як: Україна, Республіка
Молдова, Республіка Білорусь, Республіка Казахстан та Латвія.
Серед пострадянських країн вартим уваги у цій галузі є досвід держав південно-кавказького
регіону, зокрема Грузії. Однією з сучасних новацій системи освіти Грузії стало проведення
обов’язкової переатестації педагогів (раз на сім років). Освіта впродовж життя позиціонується як
дієвий інструмент формування висококваліфікованих кадрів, які в час динамічних змін
відповідатимуть вимогам суспільства та ринку праці. На сучасному етапі модернізації педагогічної
освіти країни цього регіону приділяють особливу увагу освіті вчителів упродовж всього життя.
Свідченням цього є не тільки переатестація, а й відвідування вчителями семінарів та конференцій,
дистанційна освіта в педагогічних університетах, короткотермінові курси підвищення кваліфікації та
перекваліфікації в закладах перепідготовки та післядипломної педагогічної освіти, дослідницька
робота, аспірантура і докторантура, професійні об’єднання вчителів.
Також визначено періоди становлення та розвитку системи підвищення кваліфікації
педагогічних кадрів закладів освіти в Україні з 1900 року до сьогодні. Основна увага приділена
історичному періоду (1917–1941 роки), далі розкрито часи застою та перебудови (1945–1990 роки),
також зроблено аналіз післядипломної педагогічної освіти перших років незалежної України. В
сучасних умовах глобалізації та інтеграції суспільства був зроблений вагомий внесок щодо
нормативно-правового забезпечення системи післядипломного навчання. До такої нормативно-
правової бази системи післядипломної педагогічної освіти ми відносимо: Закони України «Про
освіту», «Про вищу освіту», «Державна національна програма «Освіта» («Україна ХХІ століття»),
«Національна доктрина розвитку освіти», «Концепція Державної програми розвитку освіти на 2006-
2020 роки та інші правові документи.
Розкрито форми, зміст, тривалість та частоту курсів підвищення кваліфікації керівних і
педагогічних кадрів у кожному періоді. Охарактеризовано особливості організації, моделі, форми,
напрями, тривалість та зміст програм післядипломної педагогічної освіти в пострадянських країнах.
Зміст післядипломної педагогічної освіти реалізується через розвиток самостійної та науково-
дослідницької роботи педагога; активні та інтерактивні методи навчання; курси підвищення
кваліфікації, методичні семінари, конференції, групові та індивідуалі форми роботи.