Анотація
Формування професійного працівника завжди поставало проблемою в різних освітніх сферах.
Пошук оптимальних педагогічних систем, інновацій із кожним днем потребує все більш ретельного
підходу. В пошуках ефективності навчання втрачається важливий елемент – формування не лише
професіонала, а й формування життєво важливих та духовно-ціннісних якостей, особливо в технічних
закладах вищої освіти, де цю функцію виконують гуманітарні дисципліни. Під час вивчення
гуманітарних дисциплін формується конфліктологічна культура, яка є важливою складовою
професійної компетентності.
У статті пропонується обґрунтування та експериментальна перевірка сформованості
когнітивно-креативного компонента конфліктологічної культури майбутніх фахівців технічних
спеціальностей, презентується авторське визначення конфліктологічної культури майбутніх фахівців
технічних спеціальностей. Дослідження спирається на аналіз робіт науковців щодо визначень
креативності, творчості, когнітивності та обґрунтовується важливість когнітивно-креативного
компонента в складі конфліктологічної культури. Розкривається суть гуманітарних дисциплін в
освітньому процесі технічних закладів вищої освіти та важливість упровадження інтерактивних
технологій при їх вивченні.
Для діагностики визначення рівня когнітивно-креативного компонента студенів та
функціонування педагогічної системи формування конфліктологічної культури майбутніх фахівців
технічних спеціальностей, було проведено педагогічний експеримент. Усього в експерименті взяли
участь 564 особи (ЕГ – 286 респондентів, Вінницький національний технічний університет та КГ –
278 респондентів, Національний лісотехнічний університет України м. Львів). Дослідження
проводилося в процесі вивчення гуманітарних дисциплін культурологічного циклу та спирається на
ряд методів, які були використанні, а результати було експериментально перевірено. До таких
методів відносяться вирішення проблемної ситуації (футуристична та сюрреалістична), тесту
«Визначення соціальної креативності особистості», робота з авторською розробкою «Робочий зошит
для самостійної роботи з дисципліни «Педагогіка, психологія та методика викладання у вищій
школі»» для магістрів. Згідно з розрахунками значення критерію Колмогорова-Смірнова за
результатами рівнів сформованості когнітивно-креативного компонента конфліктологічної культури
майбутніх фахівців технічних спеціальностей, на рівні значущості 95%, різниця між рівнями
сформованості когнітивно-креативного компонента конфліктологічної культури майбутніх фахівців
технічних спеціальностей у групах ЕГ та КГ є суттєвою, що свідчить на користь результатів групи
ЕГ та запропонованої педагогічної системи формування конфліктологічної культури майбутніх
фахівців технічних спеціальностей.
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Авторське право (c) 2019 Проблеми інженерно-педагогічної освіти