Анотація
Підготовка майбутнього фахівця вимагає переорієнтування навчального процесу до сучасних
вимог промисловості, організації тісного партнерства навчальних закладів із промисловими
підприємствами, створення кластерів. У статті розглянуто особливості організації навчального
кластеру на прикладі підготовки майбутніх фахівців із дизайну та особливості практичної оптимізації
навчального процесу. При його застосуванні в навчальному процесі можливе досягнення спільного
вивчення окремих дисциплін студентами різних спеціальностей та активізація спільної взаємодії
студентів при виконанні курсових робіт або окремих практичних, лабораторних, наукових та
методичних проектів, розширення меж освітнього середовища та перехід на більш професійний
рівень підготовки. Визначені позитивні сторони застосування навчального кластеру, особливості
реалізації на виділених рівнях оптимізації навчального процесу: рівні навчального закладу, рівні
структурного підрозділу, рівні спеціальності, рівні навчальної програми та рівні навчальної
дисципліни. Розмежовано поняття «освітній кластер» та «навчальний кластер». Підкреслюється
особлива увага організації науково-дослідницьких навчальних кластерів, які об’єднують не лише
студентів навчальних закладів, а й кваліфікованих працівників промислових підприємств,
дослідників-практиків. Кластери відіграють важливу роль в обміні професійним досвідом,
упровадженням нових підходів, методик, технологій навчання та використання інноваційних
методичних, технічних комплексів, засобів та інформаційно-комунікаційних технологій,
представленні результатів практичної апробації викладачами нових технологій навчання.
Результатом теоретичного розгляду особливостей організації навчального кластеру є пропозиція його
практичного втілення в навчальний процес та подальшого детального дослідження аспектів
підвищення якості професійної підготовки та конкурентоспроможності майбутнього фахівця на
сучасному ринку праці, а також підвищення педагогічної майстерності та кваліфікації викладацького
складу.
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Авторське право (c) 2019 Проблеми інженерно-педагогічної освіти