ІННОВАЦІЙНЕ СЕРЕДОВИЩЕ СУЧАСНОГО ЗАКЛАДУ ВИЩОЇ ОСВІТИ ЯК ОБ’ЄКТ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ НА РИНКУ ОСВІТНІХ ПОСЛУГ
PDF

Ключові слова

заклад вищої освіти
інноваційне середовище
зовнішні та внутрішні фактори конкурентоспроможності
конкурентоспроможність
матриця порівняльного аналізу
модель потрійної спіралі

Як цитувати

Shtefan, L. (2019). ІННОВАЦІЙНЕ СЕРЕДОВИЩЕ СУЧАСНОГО ЗАКЛАДУ ВИЩОЇ ОСВІТИ ЯК ОБ’ЄКТ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ НА РИНКУ ОСВІТНІХ ПОСЛУГ. Проблеми інженерно-педагогічної освіти, (62). https://doi.org/10.32820/2074-8922-2019-62-15-23

Анотація

Ринкові відносини, в яких задіяна й освіта, вимагають дотримання нею відповідних вимог
існування. Однією з таких виступає конкурентоспроможність закладу вищої освіти на ринку праці. Для
доведення рівня освітніх послуг до рівня сучасних вимог заклад вищої освіти повинен мати відповідне
інноваційне середовище. У статті проведено аналіз термінологічного поля дослідження через
визначення сутності понять «конкурентоспроможність закладу вищої освіти» та «інноваційне
середовище». З позиції системного підходу розглянуто та конкретизовано зовнішні та внутрішні
фактори, що впливають на конкурентоспроможність інноваційного середовища закладу освіти. Серед
зовнішніх факторів виділяються засоби державного впливу, які визначають правила діяльності суб’єкта
на національному та світовому ринках; характеристики самого ринку діяльності; діяльність державних
та недержавних інститутів; діяльність політичних партій, рухів, блоків, які формують соціальнополітичні обставини в країні. Внутрішні фактори визначаються маркетинговим, фінансовоекономічним, кадровим потенціалами; ефективністю реклами; матеріально-технічним забезпеченням та
іншими можливостями, які утворюють стратегічний потенціал закладу.
Розглянуто матрицю порівняльного аналізу основних показників його діяльності як одного зі
способів оцінки конкурентоздатності інноваційного середовища. Спосіб полягає у визначенні методом
експертних оцінок цих показників та критичному аналізі їх відповідно до умов навчальних закладів, які
конкурують на ринку освітніх послуг поміж собою. При цьому чітко визначаються позиції, за якими
заклад вищої освіти відстає від конкурентів. Проведено паралель між конкурентоспроможністю закладу
вищої освіти та якістю професійної підготовки фахівців. Зроблено припущення, що для реалізації вимог
менеджменту якості слід скористатись моделлю потрійної спіралі. Сутність потрійної спіралі полягає в
тісній взаємодії університету, влади і бізнесу. Застосування такого підходу допоможе закладу вищої
освіти вирішити питання формування конкурентоспроможного інноваційного середовища.

https://doi.org/10.32820/2074-8922-2019-62-15-23
PDF