Анотація
У статті здійснено аналіз підходів науковців до трактування поняття «громадянське виховання»
школярів. З’ясовано особливості комплексності виховного процесу, які впливають на складність його
організації.
Установлено, що громадянському вихованню в Україні на різних етапах розвитку держави
приділялася різна увага. Визначальною для його забезпечення є державна політика у визначенні мети.
На підставі аналізу визначень науковців громадянське виховання схарактеризовано як процес
формування громадянськості – інтегрованої якості особистості, що надає людині можливість
відчувати себе морально, соціально, політично та юридично дієздатною та захищеною. Процеси
децентралізації влади і державних інституцій в Україні спричинили зміни в громадянському
вихованні, зробивши його більш зрозумілим і конкретним. Громадянське виховання є вихованням у
громаді як найближчому оточенні особистості.
Визначено, що поряд із сім’єю школяра важливу роль у громадянському вихованні відіграє
освітнє середовище, до якого як суб’єкт належить школяр. Заклади освіти як соціальні інституції
завжди виконували завдання державної політики в галузі виховання підростаючого покоління.
Освітнє середовище в закладі освіти схарактеризовано як комплексний феномен, що включає фізичні,
соціальні, психологічні та навчальні аспекти. На сучасному етапі, ураховуючи ситуацію України,
визначено особливості і пріоритетні шляхи забезпечення аспектів освітнього середовища.
Зважаючи на вплив освітнього середовища на соціальне виховання школярів, визначено певні
компоненти змісту процесу з акцентуванням на досліджуваному напрямі – громадянське виховання
школярів. Результатом громадянського виховання школярів відповідно до компетентнісного підходу
є сформована громадянська компетентність. Відповідно до визначеної послідовності процесу
важливим є забезпечити проходження таких етапів: 1) упровадження в зміст освітнього процесу
знань, пов’язаних із громадянським вихованням (історії та національних цінностей, культурних
традицій, мови та спадщини, європейських стандартів та цінностей (гуманізм, свобода, рівність,
справедливість); 2) створення умов для формування в школярів на основі цих знань цінностей
усвідомлення себе громадянином конкретної країни; 3) формування вмінь прояву активної
громадянської позиції (участь у громадській діяльності).
Розкрито особливості забезпечення кожного з етапів відповідно до сучасних умов. Окреслено
форми і методи, які доречно використовувати в громадянському вихованні школярів в освітньому
середовищі.
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Авторське право (c) 2024 Проблеми інженерно-педагогічної освіти