Анотація
Комунікативна компетентність є однією з ключових професійних компетентностей, яка має
бути сформована в сучасних випускників закладів вищої освіти. Одним із напрямів розвитку
комунікативної компетентності у здобувачів вищої освіти є зворотний зв’язок. Завдяки зворотному
зв’язку здобувачі вищої освіти мають змогу усвідомити власні сильні та слабкі сторони в спілкуванні,
а також отримати конструктивні рекомендації щодо подальшого саморозвитку. Аналіз науковопедагогічної літератури дозволив з’ясувати роль зворотного зв’язку в освіті загалом і в процесі
розвитку комунікативних навичок зокрема. У статті висвітлено фактори, на які потрібно спиратися
при використанні зворотного зв’язку в освітньому процесі. Запропоновано шляхи ефективного
впровадження зворотного зв’язку, що найбільше дозволяють забезпечити розвиток комунікативної
компетентності здобувачів вищої освіти. Виявлено види зворотного зв’язку, які можуть бути
використані при розвитку комунікативної компетентності майбутніх фахівців. Серед особливостей
досягнення результативності від зворотного зв’язку визначено: відкритість, вчасність, точність
формулювання думки, обґрунтованість, урахування ситуації, двосторонність. У статті наголошено на
важливості реалізації конструктивного, так званого «здорового» зворотного зв’язку, що сприяє
покращенню взаєморозуміння, розвитку відносин та досягненню спільних цілей в освітньому
середовищі. Висвітлено найбільш популярні цифрові ресурси та інші інструменти (методи)
зворотного зв’язку при розвитку комунікативної компетентності здобувачів вищої освіти.
Простежено зв’язок між розвитком комунікативної компетентності за допомогою зворотного зв’язку
та самооцінюванням і самовдосконаленням. Перспективою подальшого дослідження визначено
вивчення впливу зворотного зв’язку на академічні досягнення здобувачів вищої освіти протягом
усього періоду здобуття відповідного ступеня освіти.
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Авторське право (c) 2024 Проблеми інженерно-педагогічної освіти