Анотація
У статті доведено необхідність володіння педагогами професійного навчання здатністю до
командної роботи в контексті реформування національної освітньої системи, одним із трендів якої є
підвищення конструктивної взаємодії та розуміння між усіма учасниками освітнього процесу,
ефективної співпраці з іншими педагогами та спеціалістами в галузі освіти. За результатами
дослідження здатність до командної роботи педагогів професійного навчання визначено як інтегровану
якість особистості, яка включає сукупність знань, умінь, навичок та особистісних якостей щодо
формування та розвитку освітніх команд, діагностування проблем та вироблення рішень, спрямованих
на підвищення ефективності роботи команд, які утворюють педагоги, здобувачі, батьки та інші
учасники освітнього процесу. Виокремлено структуру здатності до командної роботи педагогів
професійного навчання, яку утворюють такі компоненти: мотиваційний (інтерес до командної роботи,
вмотивованість на спільну професійну діяльність, прагнення до саморозвитку), когнітивний (знання
теоретичних основ командоутворення), діяльнісний (вміння формувати освітні команди, розподіляти
ролі серед учасників команди, налагоджувати ефективну командну комунікацію, управляти
конфліктами в команді), особистісний (якості, що уможливлюють ефективну командну роботу:
колективна відповідальність, активність, ініціативність, креативність, гнучкість, гармонізація спільної
мети з особистими цілями, ситуаційне лідерство (лідерство під завдання), конструктивна взаємодія,
урівноваженість, готовність до змін). Установлено, що підвищенню ефективності формування
означеної здатності сприяє використання в професійній підготовці фахівців методу проєктів,
проблемного навчання, рольових ігор, тренінгів, що забезпечують моделювання командної роботи,
імітацію ситуацій комунікативної взаємодії, розвиток командних навичок.
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Авторське право (c) 2024 Проблеми інженерно-педагогічної освіти