ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ ДО РОБОТИ В СУЧАСНОМУ ІНКЛЮЗИВНОМУ СЕРЕДОВИЩІ
pdf

Ключові слова

інклюзивна освіта
діти з особливими освітніми потребами
адаптація
модифікація
підготовка
заклад вищої освіти
фахівець

Як цитувати

Kapustina О. (2023). ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ ДО РОБОТИ В СУЧАСНОМУ ІНКЛЮЗИВНОМУ СЕРЕДОВИЩІ. Проблеми інженерно-педагогічної освіти, (73). https://doi.org/10.32820/2074-8922-2021-73-27-36

Анотація

У статті розглянуто теоретичні аспекти щодо підготовки майбутніх педагогів до роботи в
сучасному інклюзивному середовищі. Зазначено, що держава приділяє значну увагу розвитку
ідей інклюзії, а основні положення висвітлено в нормативних документах. Вирішення викликів
інклюзивної освіти вимагає від педагогів розуміння значущості введення дітей з особливими
освітніми потребами в звичайний освітній процес, наявності високого рівня фахової підготовки,
бажання до самовдосконалення й саморозвитку, моральність та вихованість вчителя, вихователя.
У статті представлено аналіз наукових джерел стосовно питання інклюзивної освіти, за
підсумками якого було встановлено, що поняття «інклюзія» можна розуміти з однієї позиції як
врахування самоцінності, багатогранності особистості дитини, її індивідуальності та особливості,
а з іншої – «включення» дітей з особливими освітніми потребами у звичайний освітній процес
заклади освіти. Також розглянуто основні підходи щодо інклюзивної освіти, зокрема: реалізація
доступної освіти, позитивне сприйняття індивідуальних особливостей, активна участь в
освітньому процесі, подолання перешкод та недоліків. Розглянуто провідні характеристики
інклюзивної освіти. Висвітлено важливість упровадження поняття «діти з особливими освітніми
потребами», що полягає в розумінні унікальності дітей, зміщення акцентів від недоліків,
порушень на відповідальність соціуму за з’ясування і задоволення цих потреб. Автором
підсумовано, що стан інклюзивної освіти в Україні відображає інноваційні процеси, що
дозволяють навчатись усім, хто прагне. Цей процес позитивно впливає як і на освіту загалом, так
і на кожного здобувача освіти, педагога зокрема, що сприяє гуманізації та демократизації. У
результаті наукового пошуку встановлено, що основними вимогами до здійснення підготовки
майбутнього педагога до роботи з дітьми з особливими освітніми потребами є: уміння до
самоаналізу та прагнення до роботи з усіма дітьми, врахування їх особливостей, реалізація
індивідуального підходу; наявність знань про сучасні інноваційні технології та вміння їх
застосовувати в роботі; здатність до саморозвитку; уміння взаємодіяти з батьками; наявність
міцної системи цінностей та моральних переконань.

https://doi.org/10.32820/2074-8922-2021-73-27-36
pdf
Creative Commons License

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Авторське право (c) 2023 Проблеми інженерно-педагогічної освіти