ІНТЕЛЕКТУАЛЬНО-ТВОРЧЕ МЕТОДИЧНЕ СЕРЕДОВИЩЕ ЯК ЧИННИК РОЗВИТКУ ФАХОВИХ КОМПЕТЕНТОСТЕЙ ВИКЛАДАЧІВ ПТНЗ
pdf

Ключові слова

інтелектуально-творче методичне середовище
професійно-технічний навчальний заклад
викладач
розвиток фахових компетентностей
педагогічна творчість
інтелектуально-творчий потенціал

Як цитувати

Hryzhenko, V. . (2020). ІНТЕЛЕКТУАЛЬНО-ТВОРЧЕ МЕТОДИЧНЕ СЕРЕДОВИЩЕ ЯК ЧИННИК РОЗВИТКУ ФАХОВИХ КОМПЕТЕНТОСТЕЙ ВИКЛАДАЧІВ ПТНЗ. Проблеми інженерно-педагогічної освіти, (65), 165–172. https://doi.org/10.32820/2074-8922-2019-65-165-172

Анотація

У статті визначено необхідність створення інтелектуально-творчого методичного середовища як
чинника розвитку фахових компететностей викладачів ПТНЗ. Здійснено аналіз понять «освітній
простір» і «освітнє середовище». Інтелектуально-творче методичне середовище визначено як різновид
освітнього середовища. Встановлено, що інтелектуально-творче методичне середовище має бути
багатоваріантним, тим самим забезпечувати вільний розвиток, а отже, здійснення справді
гуманістичного освітньо-виховного процесу. Інтелектуально-творче методичне середовище
характеризується інноваційною спрямованістю формування професійних знань, умінь і навичок
викладачів і передбачає залучення їх до творчої діяльності зі створення, засвоєння і використання
педагогічних новацій у педагогічній практиці. Сутність педагогічної творчості визначається як цілісний
процес професійної реалізації та самореалізації педагога в інтелектуально-творчому методичному
середовищі. Здатність творчого викладача до педагогічної творчості характеризується високим рівнем
креативності. У результаті дослідження встановлено, що інтелектуально-творче методичне середовище
безсумнівно впливає на інтелектуально-творчий потенціал викладача. Створення інтелектуально-
творчого методичного середовища в закладах професійної освіти сприяє актуалізації ціннісно-
смислового розвитку особистості викладача, створює передумови для фахового зростання –
формування здатності викладача розуміти, формулювати і розв’язувати професійні проблеми та
вирішувати завдання професійного саморозвитку. Основними показниками результативності
інтелектуально-творчого методичного середовища закладів професійної освіти визначено стратегічну
спрямованість, повноту охоплення, інтенсивність, домінантність, упорядкованість, узгодженість,
мобільність. Об’єктом подальших досліджень із цієї проблематики вважаємо форми і методи розвитку
фахових компететностей викладачів ПТНЗ в умовах інтелектуально-творчого методичного середовища
закладу професійної (професійно-технічної) освіти.

https://doi.org/10.32820/2074-8922-2019-65-165-172
pdf