НАВЧАЛЬНІ ПРАКТИКИ ЯК СКЛАДОВА ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ГЕОГРАФІЇ У ЗАРУБІЖНИХ УНІВЕРСИТЕТАХ
pdf

Ключові слова

професійна підготовка
зарубіжний досвід
майбутній вчитель географії
компетентність

Як цитувати

Luniachek, V., Borysenko, K., & Popov, V. (2020). НАВЧАЛЬНІ ПРАКТИКИ ЯК СКЛАДОВА ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ГЕОГРАФІЇ У ЗАРУБІЖНИХ УНІВЕРСИТЕТАХ. Проблеми інженерно-педагогічної освіти, (65), 114–123. https://doi.org/10.32820/2074-8922-2019-65-114-123

Анотація

У статті висвітлюються особливості практичної підготовки майбутніх учителів географії в
зарубіжних університетах з урахуванням досвіду країн пострадянського простору, Німеччини,
Великої Британії та США. Проведений компаративістський аналіз дозволив сформувати пропозиції
щодо удосконалення професійної підготовки фахівців за цим напрямом в Україні. У роботі зроблено
акцент на тих аспектах підготовки майбутнього вчителя географії, які недостатньо висвітлені у
вітчизняній науковій літературі. Це перш за все алгоритми проведення навчальних практик у
зарубіжних університетах, їх змістовне наповнення, місця проведення, тощо. Доведено, що зазначені
підходи є доволі диверсифікованими. Особливо це стосується університетів Західної Європи та
США. Аналогічні зміни відбуваються в пострадянських країнах, що стали членами Європейського
Союзу. Натомість деякі країни, що входять до складу СНД, використовують традиційні схеми вищої
освіти радянського періоду.
У статті окремо наголошується на розгалуженості форм навчальних практик для майбутніх
вчителів географії в університетах Великої Британії та Німеччини. Вивчення цього досвіду є
надзвичайно актуальним в умовах модернізації вищої географічної освіти в Україні. Так, наприклад,
в університетах Великої Британії переважає розгалуження над вузькою спеціалізацією у підготовці
вчителів, що суттєво ускладнює можливості проведення спеціалізованих навчальних практик і
суттєво впливає на формування окремих спеціальних компетентностей майбутніх вчителів географії
в межах відповідної компетентнісної моделі.
Автори також відзначають, що потенційно корисним для вітчизняних фахівців є досвід
підготовки майбутніх вчителів географії в США, який вирізняється значною кількістю навчальних
програм, організаційних форм, орієнтацією на вимоги системи освіти певних штатів тощо.
Представлена стаття є актуальною для працівників як класичних так і педагогічних університетів, що
опікуються питаннями підготовки майбутнього вчителя географії для закладів загальної середньої
освіти в Україні. Представлений матеріал є також корисний для студентів, що планують
продовжувати навчання в зарубіжних університетах у межах існуючих сьогодні програм мобільності.

https://doi.org/10.32820/2074-8922-2019-65-114-123
pdf