ЗАХИСТ ПРАВ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОЇ ВЛАСНОСТІ У ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ УКРАЇНИ: СПЕЦИФІКА І ПРОБЛЕМИ
pdf

Ключові слова

захист авторських прав
академічний плагіат
компетентність
освіта у сфері інтелектуальної власності
відповідальність за порушення авторських прав

Як цитувати

Kulakovskyi, O. ., & Brovdii, A. . (2020). ЗАХИСТ ПРАВ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОЇ ВЛАСНОСТІ У ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ УКРАЇНИ: СПЕЦИФІКА І ПРОБЛЕМИ. Проблеми інженерно-педагогічної освіти, (65), 59–68. https://doi.org/10.32820/2074-8922-2019-65-59-68

Анотація

У статті розглянуто особливості правовідносин у сфері захисту інтелектуальної власності.
Установлено суб’єктний склад, зміст та об’єкти інтелектуальної власності. Узагальнено види
правовідносин у сфері захисту прав інтелектуальної власності у вищій освіті в Україні. Увагу
зосереджено на захисті авторських прав суб’єктів таких правовідносин. Зазначено, що вид та форма
об’єктів інтелектуальної власності залежить від напрямків, в межах яких проводять дослідження
відповідні структурні підрозділи, а також спеціальностей, в рамках яких здійснюється підготовка
студентів у цих закладах освіти.
Доведено, що відсутність чіткого розуміння поняття оригінальність, що застосовується до
таких об’єктів авторського права, як частина твору у вигляді речення, словосполучення тощо, значно
ускладнює розуміння учасниками відносин у сфері захисту авторських прав сфери поширення
правового захисту та визначення способу захисту порушених прав інтелектуальної власності, зокрема
у вигляді плагіату. Зазначене зумовлене в першу чергу законодавчими змінами щодо забезпечення
якості освіти та введення до обігу поняття «академічний плагіат», які хоча не прямо, проте
опосередковано стосуються питань охорони та захисту авторських прав. З метою визначення меж
відповідальності за порушення авторських прав проведено порівняння понять «академічний плагіат»
та плагіат. Установлено, що проблема порушення авторських прав є актуальною не тільки в Україні,
але й у інших країнах світу.
Обґрунтовано, що відсутність знань щодо порушень прав інтелектуальної власності та
порушень академічної доброчесності є одним із чинників, що спричиняють порушення в цій сфері.
Необхідним є формування компетентностей у сфері інтелектуальної власності та в інших сферах, що
тісно з ними пов’язані (академічна доброчесність) студентів закладів вищої освіти, наукових,
педагогічних, науково-педагогічних працівників. Проведено опитування серед студентів
педагогічних та фармацевтичних спеціальностей із метою отримання інформації щодо бажаної
форми отримання знань у цій сфері. Найбільш бажаними формами отримання знань у цій сфері є
лекції та практичні заняття.

https://doi.org/10.32820/2074-8922-2019-65-59-68
pdf