АДАПТИВНИЙ ІНКЛЮЗИВНИЙ ОСВІТНІЙ ПРОСТІР ЗАКЛАДУ ВИЩОЇ ОСВІТИ – ЙОГО ХАРАКТЕРИСТИКИ, ФУНКЦІЇ ТА СТРУКТУРА.
pdf

Ключові слова

адаптивний інклюзивний освітній простір
адаптивність, структура
функції
характеристика

Як цитувати

Shemihon, N. (2020). АДАПТИВНИЙ ІНКЛЮЗИВНИЙ ОСВІТНІЙ ПРОСТІР ЗАКЛАДУ ВИЩОЇ ОСВІТИ – ЙОГО ХАРАКТЕРИСТИКИ, ФУНКЦІЇ ТА СТРУКТУРА. Проблеми інженерно-педагогічної освіти, (65), 29–36. https://doi.org/10.32820/2074-8922-2019-65-29-36

Анотація

У статті розглядаються функції освітнього простору закладу вищої освіти. Зазначається, що
освітній простір представляє собою систему, що має свою структуру в межах якої відбувається
розвиток професійних та особистісних якостей студента, систему, що перебуває в динамічній
взаємодії з суб’єктами освітнього середовища та соціальним простором (гнучко реагує на запити
суспільства та учасників освітнього процесу), піддається організаційним та проектувальним впливам,
тобто управлінню. Визначено, що інклюзія – процес, що передбачає повне включення особистості з
особливими потребами в освітній простір, розширює уявлення про характеристики, функції та
структуру вказаного простору. У дослідженні виокремлюється такі характеристики адаптивного
інклюзивного простору: динамічність, як здатність реагувати на потреби студента з особливими
потребами та перебувати в постійній єдності суб'єктів освітнього процесу та їх відносини; цілісність
– забезпечення єдності цільового, змістового та процесуального компонентів. Адаптація студента з
особливими потребами виступає ціллю адаптивного інклюзивного простору та реалізується через
змістовну діяльність що підпорядкована цілі. Діяльність, що підпорядкована певній цілі, реалізується
через процес, який є певною сукупністю ряду послідовних дій, що спрямовані на досягнення цілі з
адаптації студентів з інвалідністю до навчання. Особистісно-розвивальна спрямованість –
зосередженість на індивідуальних можливостях студентів, створення для кожного індивідуальної
траєкторії навчання з урахуванням особливих потреб. Схарактеризовано адаптивну функцію
інклюзивного освітнього простору, яка полягає в забезпеченні повноцінної участі студентів з
особливими освітніми потребами в навчальному процесі. Крім того, інклюзивний освітній простір як
система, що перебуває в динамічній взаємодії із суб’єктами освітнього середовища та соціальним
простором, має свою структуру, яка складається з адаптивних компонентів, що доповнюють
характеристики інклюзивного простору та розкривають його адаптивні функції та можливості.

https://doi.org/10.32820/2074-8922-2019-65-29-36
pdf